Thursday, January 1, 2015

Tanam Tebu di Tepi Bibir

Orang tua-tua kata "umpama menanam tebu di tepi bibir" maksudnya kata-kata manis hanya lahir di bibir sahaja tetapi hakikatnya di hati tiada langsung niat untuk melakukannya. Jelasnya peribahasa ini di tujukan pada orang yang mempunyai sikap yang tidak baik. Tetapi...tebu yang saya maksudnya di sini sebenarnya sebuah projek menanam tebu oleh adik saya Mohd Faizal yang sekarang ini telah ditanam sebanyak 12,000 benih. Saya ada la kongsi-kongsi sikit dalam projek ini. Harap-harap bulan Ramadhan nanti sempat la dijual tebu-tebu ini.

10 Oktober 2014 bermulalah kerja-kerja membersih tanah, membajak dan membuat batas. Berbeza sikit dengan projek lain, batas ini tidak digunakan untuk ditanam tetapi benih-benih ditanam di dalam parit-parit tepi batas tu.  Khabarnya tebu boleh dituai hasilnya selepas 8 bulan. Maksudnya bulan Jun 2015 nanti Insya Allah tebu-tebu ini boleh dijual.



Benih tebu tak mahal tapi yang mahalnya buluh2 yang nak digunakan untuk menyokong pokok2 tebu nanti. Sebatang buluh harganya RM1 bayangkan untu 12,000 benih niii dah beribu-ribu batang buluh ditanam. Ada juga yang dicari sendiri untuk jimatkan kos.

Lori membawa buluh

Mesin membuat lubang pancang buluh
Sekian dulu...sehingga hari ini 16 Nov. 2014


Berbaktilah Pada Tanah...Pertanian Itu Satu Perniagaan.

Itulah ungkapan yang selalu kita dengar. Macam mudah tapi pada yang mengusahakannya pasti lebih arif...berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul.

Hasilnya telah terserlah...Insya Allah.
Tebu dah mula nampak katamnya (2 Jan. 2015)





No comments:

Post a Comment